עשרת כללי זהב לשמירה על הקול

עשרת כללי זהב לשמירה על הקול

ניחנתם בקול מיוחד? הקול הוא מרכיב חשוב ונצטרך בעבודה שלכם?  חשוב לכם לשמור עליו? כאן תמצאו את כללי הזהב איך לשמור על הקול האישי והיקר שלכם.

תמצאו כאן כללים קלים לצד מורכבים,  איך תדעו במה להתחיל? הרי את הכל ליישם בבת אחת – זה לא אפשרי? המלצה אישית שעזרה למאות תלמידות ומטופלים ב”ה לשמור על הקול והכל: בחרו בשני דברים שתוכלו לעמוד בהם, גם אם למחצה לשליש ולרביע, והקפידו עליהם מאד.

אחרי שתתרגלו לשינויים אלו – הוסיפו עוד אחד או עוד אלמנט – עוד שלב יותר מאתגר בתוך אחד מאלו שבחרתם וכך התקדמו בעקביות ובאיטיות וקצרו את הפירות בקול צלול, בריא ושמור.

לדוגמא: שינה בכמות מספקת היא רק בחלומות- נסו להוסיף חצי שעה בשלב הראשון.

זה עבד לאחרים ויעבוד גם לכם. בעז”ה. אח”כ תתקדמו עוד שלב ותוסיפו עוד קצת , ועוד . עד שתגיעו לכמות ריאלית וטובה. בהדרגה תוכלו לראות איך ללכת לישון בשעה סבירה הופך להיות משימה הרבה יותר קלה. וגם שווה.

נתחיל:

  1. העניקו מנוחה קולית:

יש לאפשר למיתרי הקול לנוח, במיוחד לאחר דיבור או שירה ממושכים. מיתרי הקול הם שרירים לכל דבר: אי אפשר להשתמש בהם בלי הפסקה מבלי שייגרם להם נזק, במוקדם או במאוחר. מוכרחים לעשות הפסקות במהלך הדיבור או השירה. לאחר מאמץ קולי – כלומר: דיבור או שירה ממושכים – יש לתת למיתרים הפוגה בת מספר שעות.

  1. הימנעו מצעקות, ואל תנסו לגבור בקול על רעש קיים:

כשצועקים – מיתרי הקול נסגרים בעוצמה, ונמתחים בצורה חזקה ובפתאומיות – וכך נגרמת חבלה לריריות שלהם. כשמנסים לגבור על רעש קיים, הגוף ומיתרי הקול נכנסים למצב של מצוקה קלה, ושל לחץ. לחץ זה גורם להיווצרות מתח – בשרירים כולם, ובמיתרי הקול בפרט – ולהפקה קולית מתוחה ושגויה.

  1. אל תלחשו – לחישות מזיקות לא פחות מצעקות!

כאשר אנו לוחשים, מיתרי הקול נסגרים בחוזקה בחלקם הקדמי, אולם בצדם האחורי נותר פתח. בפתח זה עוברת, במאמץ רב, כמות גדולה של אוויר, ובנתונים אלה – נוצרת במיתרים רעידה שאינה תקנית.

  1. המעיטו ככל האפשר בכחכוח בגרון:

כל כחכוח בגרון יוצר אפקט של שריטה ושל שפשוף במיתרי הקול.  כאשר יש צורך לכחכח, עדיף לשתות או לגרגר נוזל בגרון, וכן להפיק את ההגה (עיצור) “ה”, המונע את הצורך בכחכוח.

  1. שמרו על כתפיים ועל לסת משוחררות בזמן דיבור ממושך או שירה:

המערכת הגופנית כולה משפיעה על השירה, אולם מנח הכתפיים והלסת משפיע יותר מכל. כתפיים מורמות יוצרות שינוי בתנוחת המיתרים, והלסת שמתקבעת (גם תוך כדי  שירה) יוצרת צליל חסום ונוקשה.

  1. הקפידו על שתייה מרובה במשך היום (בין 10-15 כוסות):

כדי שמיתרי הקול יהיו גמישים, ויוכלו להפיק את המרב, מבלי להגיע במהירות לעייפות ולמאמץ – הקפידו על שתייה מרובה במהלך היום. שתייה במהלך היום מביאה את הנוזלים, דרך הדם, ישירות למיתרי הקול. נוסף לזאת, הקפידו – במהלך דיבור או שירה – ללחלח מדי פעם את אזור הגרון באמצעות לגימות קטנות של  נוזלים.

  1. שמרו על לחות בחדר מחומם או מקורר:

מיתרי-קול יבשים אינם יכולים לפעול כראוי. ניתן לשמור על לחות באמצעות אוורור, מכשיר אדים.

  1. הימנעו מחשיפה לאבק, לעישון ולעשן:

גורמים מזיקים אלה מתיישבים בסביבת מיתרי הקול, יוצרים לכלוך, ומונעים את הלחות ואת השחרור, הדרושים להפקת קול מקסימלית ונכונה. העישון הוא האויב הגדול ביותר של הקול, והוא הגורם לשינויים ברירית; לצרידות; לעיבוי הקול; לדלקות כרוניות בחלל הפה; ועד למחלות קשות במיתרי הקול. עישון יוצר רפיון במיתרי הקול, וגורם להם לאבד את יכולתם להימתח. לכן, קולו של מעשן יהיה נמוך (עבה), והוא לא יוכל להפיק צלילים גבוהים, הדורשים מתיחה של מיתרי הקול.

  1. הקפידו על תזונה נכונה ומאוזנת, והמעיטו בצריכת קפאין:

כששומרים על תזונה מאוזנת וממעיטים בצריכת קפאין – מונעים היווצרות של ליחה, צרבות ובצקות, המקשים על השירה.  גם אלכוהול ועראק אינם מומלצים לשרים – אמנם, הם מעניקים תחושת התחממות; אך, עם זאת, גורמים ליובש במיתרי הקול. לכן, אם אתם שותים עראק לפני השירה, חשוב שתוסיפו לו כף שמן זית.

  1. בצעו פעילות גופנית קבועה וחזקו את שרירי הגוף:

כשמקפידים על פעילות גופנית – שומרים על בריאות הגוף; מחזקים את השרירים בכלל, ואת שרירי הנשימה בפרט; מחזקים את הצלעות; ויכולים להשתמש בגוף כבסיס יציב ואיתן להפקה קולית מושלמת.

 

מעניין אתכם עוד טיפים וידיעות חשובות בנושא זה – קראו את פרק י’ מתוך הספר ‘הקול ברור’, בו מופיע נושא זה והמלצות חשובות נוספות.

 

Share the Post:

מאמרים קשורים

הקול בשבילכם

הכל בקול” – המרכז לפיתוח קול אשר יתן לך מקצועיות ברמת על עם התאמה אישית לקול שלך, לקשיים בהפקת קול, בדיבור ממושך ובשירה ויפתור לך אותם במהירות שיא עם חוויה אישית מעצימה, מוזמנים להצטרף לאלפי לקוחות מרוצים שברגע זה שרים ומדברים בקול צלול בריא, יפה ועוצמתי!

הניוזלטר שלנו יעניין אותך!
מבטיחים...

רוצה לקבל אותו לדוא"ל לפני כולם?

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
עגלת קניות
Start typing to see posts you are looking for.
חנות
0 items סל קניות
החשבון שלי

פעם ראשונה באתר?

אנחנו אוהבים לפנק אורחים חדשים

קבלו 20% הנחה
לרכישה הראשונה​

הזינו קוד קופון

:
:
:

* הקופון בתוקף לחצי שעה הקרובה


קבלו במתנה את עשרת הכללים לשמירה על הקול